https://jron.donnu.edu.ua/issue/feed Розвиток освіти і науки: проблеми, теорія, досвід і перспективи 2021-07-26T11:50:29+03:00 Open Journal Systems <p>Матеріали ІІ заочної Всеукраїнської науково-практичної конференції 20 травня 2021 року</p> https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10757 Професійно-орієнтоване навчання англійській мові у вищій школі: підходи, форми і методи 2021-07-23T12:31:11+03:00 Х. А. Вердібекова t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Мета дослідження: полягає у вивчені сучасних методів, підходів та форм професійно-орієнтованого навчання англійській мові у віщий школі.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10758 Самостійна навчально-пізнавальна діяльність: понятійний апарат 2021-07-23T12:35:01+03:00 Т. В. Гуменюк t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Одним із найважливіших завдань реформування вищої освіти в Україні є посилення ролі самостійної навчальної роботи студентів. Самостійна навчальна діяльність студентів закладів вищої освіти – це складний феномен, який поєднує в собі такі важливі дидактичні категорії: «навчальна діяльність», «самостійна діяльність», «пізнавальна діяльність». <br>Мета публікації – розглянути підходи до визначення цих понять.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10759 Метод проєктів як засіб формування лінгвістичної компетенції під час навчання іноземної мови 2021-07-23T12:38:09+03:00 Є. О. Зарванська t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Наразі формування особистості, яка відповідає сучасним потребам, є одним з провідних напрямів у сфері розвитку освіти. Актуальність цієї теми визначена тим, що сучасні запити висувають особливі вимоги до готовності студентів до життя – дати їм не стільки знання, скільки способи оволодіння ними.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10760 Роль куратора в умовах карантинних обмежень 2021-07-23T12:48:21+03:00 І. М. Зарішняк t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Заклади вищої освіти на сучасному етапі розвитку українського суспільства переживають глибоку кризу, пов’язану з переходом до ринкової економіки, комерціалізацією вищої освіти, втратою ціннісних орієнтирів молоді і несподіваним переходом на дистанційну освіту. У цьому контексті основну увагу професорсько-викладацького складу необхідно з акцентувати не тільки на підвищенні професійної компетентності майбутніх фахівців, але й на адаптації студентів до умов невизначеності. Значна роль у цьому процесі належить куратору академічної групи.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10761 Дезадаптація студентів до навчання у закладах фахової передвищої освіти 2021-07-23T12:50:26+03:00 К. І. Крищук t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Метою публікації є визначення видів та чинників дезадаптації, які її викликають, у студентів закладів фахової передвищої освіти.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10762 Роль та значення інституту кураторства на сучасному етапі розвитку вищої освіти 2021-07-23T12:53:03+03:00 І. І. Кулібаба t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Інститут кураторів – це управлінська ланка, яка взаємодіє з іншими у системі позааудиторної виховної роботи і забезпечує її організацію на рівні студентської академічної групи. Куратор (тьютор, наставник) студентської академічної групи – це наставник і організатор, вихователь і консультант для студентів групи [1], який є посередником між студентом і адміністрацією закладу вищої освіти, між викладачем і студентом, між органами місцевої влади і студентами тощо.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10763 Аналіз поняття «тьютор» у сучасній українській вищій школі 2021-07-23T12:56:08+03:00 О. М. Мельник t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Мета роботи – обґрунтувати поняття тьюторства у вищій школі, розкрити сутність поняття «тьютор».</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10764 Emotional burnout syndrome of a teacher and its symptoms, mechanisms of manifestation in professional activity 2021-07-23T13:01:01+03:00 P. Melnyk t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>The problem of emotional burnout syndrome is one of the most significant and acquires special urgency in the work of teachers of higher educational institutions. The author – С. Maslach points out that a burnout is a professional crisis. Emotional burnout is a special form of a person's professional disadaptation, which leads to a decrease in the quality of work, loss of interest in it and even to a change of profession and type of activity. It is the reason of violations of physical and mental health.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10765 Навчання іноземної мови за професійним спрямуванням в економічних закладах вищої освіти 2021-07-23T13:04:44+03:00 Л. Г. Мовчан t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Процеси глобалізації, інтернаціоналізація економіки висувають кардинально нові вимоги до майбутніх економістів, здатних до ефективної комунікації, самостійного прийняття рішень, опрацювання різноманітних джерел інформації, що неможливо без оволодіння діловою англійською мовою.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10766 Проблеми існування інституту кураторства, його призначення на сучасному етапі розвитку вищої школи 2021-07-23T13:08:42+03:00 А. В. Рисіч t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Під час навчання у виші студентам доводиться самостійно приймати важливі рішення, які надалі визначатимуть їхнє життєве кредо. Саме на цьому етапі їм необхідна людина, яка допоможе зорієнтуватися, направити і надати підтримку. Тому значна роль у виховному процесі у закладі вищої освіти належить куратору студентської групи.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10767 Щодо оцінювання результатів навчання у вищій шкoлі Укрaїни 2021-07-23T13:12:16+03:00 А. В. Рисіч t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Серед проблем щодо oргaнізaції cучacнoгo кoнтрoлю у вищій шкoлі фaхівці називають нехтування приципом цілеспрямованості навчання; відсутність зворотнього зв’язку; відсутність альтернативних способів оцінювання зусиль студентів; застосування питань нижчого рівня за таксономією Б. Блума; cхильніcть дo нaкoпичення пoзитивних oцінoк; відсутність апробації тестових задань тoщo.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10768 Щодо основних причин корупційних правопорушень у закладах вищої освіти 2021-07-23T13:16:09+03:00 М. І. Рябенко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>На сьогодні заклади вищої освіти України відіграють одну з вирішальних ролей у формуванні майбутнього нашої країни.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10769 Сучасний стан самостійної роботи студентів медичних вузів при дистанційному навчанні 2021-07-23T13:18:45+03:00 А. І. Семененко t.omelchuk@donnu.edu.ua Н. О. Семененко t.omelchuk@donnu.edu.ua Е. В. Беляєв t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Одним із найважливіших факторів якісної підготовки висококваліфікованих фахівців-лікарів є самостійна робота студентів під час навчання у закладі вищої освіти (ЗВО). В сучасних умовах проблема якісної освіти висувається на перший план серед багатьох інших проблем людства. У період пандемії коронавірусної хвороби викладачі ЗВО зустрілися з численними викликами щодо викладення матеріалу як для онлайн навчання, так і для самостійної роботи студентів. Саме в період дистанційного навчання одним з основних завдань викладача у ЗВО стає не репродуктивне викладання матеріалу, а якісна організація активної самостійної роботи студентів. Головним при організації самостійної роботи студента медичного вузу під час дистанційного навчання є використання традиційних та інноваційних форм і методів навчання, які б, доповнюючи один одного, становили єдину систему у вивченні навчальних дисциплін. Відповідно до сучасних вимог самостійна робота студентів при дистанційному навчанні повинна поділятися на самостійну роботу для: здобуття нових знань; застосування знань на практиці; повторення та перевірки знань, умінь і навичок. Лише завдяки активному застосуванню вищезгаданих методик можливо забезпечити якісну освіту в сучасних умовах навчання.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10770 Труднощі під час дистанційного викладання дисципліни «Клінічна фармакологія» в навчанні студентів медичного факультету 2021-07-23T13:22:33+03:00 С. І. Семененко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Наука, що вивчає дію лікарських засобів та біологічно активних речовин на організм людини, і є клінічна фармакологія. Ця дисципліна невід’ємно і щільно йде в розрізі з клінічними дисциплінами, оскільки важко назвати захворювання, яке б лікувалося без застосування лікарських засобів. Також, вивчаючи вплив лікарських засобів на організм людини, ми будемо звертатися до відомостей, які нам надає патологічна анатомія, патологічна фізіологія та біохімія. Тому клінічна фармакологія є тим містком, що з’єднує теоретичні та клінічні дисципліни і дозволяє лікарю успішно використати ці знання в медичній практиці.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10771 Стан сформованості компонентів готовності студентів філологічних факультетів до оцінювання комунікативної компетентності старшокласників засобами тестових технологій 2021-07-23T13:25:25+03:00 В. В. Синявський t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>За допомогою результатів анкетування, проведеного серед 52 студентів денного відділення освітньо-кваліфікаційного рівня «бакалавр» четвертого року навчання (галузь знань 01 Освіта; спеціальність 014 Середня освіта; предметна спеціалізація 01 Українська мова і література; додаткова предметна спеціалізація 02 Мова і література (англійська)) філологічного факультету Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського, нам вдалося з’ясувати думку майбутніх учителів-філологів щодо застосування тестових технологій в освітньому процесі.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10772 Щодо організації самостійної роботи студентів: методологічні та методичні аспекти 2021-07-23T13:27:24+03:00 В. В. Тарасенко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Самостійна робота студентів – це різноманітні види індивідуальної і колективної діяльності студентів, які здійснюються під керівництвом, але без безпосередньої участі викладача в спеціально відведений для цього аудиторний або позааудиторний час.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10773 Щодо основних завдань реформування системи вищої освіти 2021-07-23T13:30:26+03:00 Т. С. Тарасенко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Розвиток сучасного українського суспільства та освіти зумовлюють такі завдання реформування системи вищої освіти: створення умов для системного підвищення якості та розширення можливостей безперервної освіти для всіх категорій громадян шляхом розвитку цифрового освітнього простору через вирішення задачі формування національної платформи електронної освіти, що дасть змогу забезпечити доступ до широкого набору онлайн курсів для різних верств населення.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10774 Шляхи попередження педагогічних помилок лекційного заняття 2021-07-23T13:33:00+03:00 А. В. Троян t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>З метою усвідомлення сучасним викладачем кінцевого результату освіти та підбору ефективних технологій щодо досягнення найвищого результату навчальної діяльності студентів варто розглянути методичні прийоми уникнення типових помилок під час проведення лекційного заняття.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10775 Студент як суб`єкт міжособистісної взаємодії у навчально-виховному процесі ЗВО 2021-07-23T13:35:31+03:00 Н. С. Указна t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Становлення особистості нерозривно пов’язане із суспільством, в якому вона живе, з тією системою відносин, в які особистість втягується. Отже, соціум впливає на особистість значною мірою визначає те, якою вона стане в майбутньому. У студентському середовищі складається певна система міжособистісних відносин між студентами і викладачами, а також між самими студентами. З усіх спектрів потреб потреба в міжособистісній взаємодії є однією з найголовніших. У спілкуванні людина пізнає не тільки оточуючих, але і себе, а так само налагоджує соціальні зв’язки.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10776 Педагогічні проблеми дисципліни «Побічна дія ліків» у навчанні студентів-лікарів 2021-07-23T13:38:13+03:00 О. О. Яковлева t.omelchuk@donnu.edu.ua І. Ф. Семененко t.omelchuk@donnu.edu.ua І. О. Дорошкевич t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Зростаючий обсяг фармакологічної індустрії супроводжується додатковим приростом спектру лікарських засобів (ЛЗ) до десятків тисяч, що реєструються в країнах світу. Зрозуміло, що попередня реєстрація на рівні клінічних випробувань не може охопити всі індивідуальні варіанти відповіді на ЛЗ на постмаркетинговому рівні. Тому достатня кількість побічних реакцій (ПР) реєструється при широкому застосуванні серед десятків тисяч споживачів. Водночас варто допустити, що реальна картина може бути неадекватною серед низки чинників: незначна кількість пацієнтів, недостатня увага з боку хворого або його лікаря щодо реєстрації небажаних лікарських реакцій, відсутність порозуміння клінічних проявів ускладнень. З іншого боку, статистичні дані при реєстрації ПР свідчать про достатньо високі цифри, вони досягають декількох десятків відсотків при реєстрації ПР та 10–20 % із них супроводжуються летальними наслідками.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10714 Організація культурно-дозвілевої діяльності здобувачів вищої освіти 2021-07-22T09:31:29+03:00 М. Абдулкарімова t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Динамічний розвиток техногенної цивілізації призводить до внутрішньої кризи самого людини. Сучасний темп життя, висока насиченість штучного середовища технікою, бездуховність створюють несприятливі умови для життєвого простору сім’ї, окремої людини. Все більше людей не можуть впоратися з психологічними навантаженнями та пристосуватися до техногенного середовища. Різноманітність причин, що призводять до втоми, та мотивів, що визначають дозвілля людей, доводять, що рекреаційній діяльності властиві пластичність, динамізм, численні напрями і форми реалізації, наприклад, дозвілля у сфері спорту та оздоровлення, відпочинок за допомогою соціального спілкування, за допомогою перебування в геоландшафтному середовищі, у процесі сприйняття мистецтва, через розваги тощо. Дозвіллєві заняття відображають різні види громадського попиту, найтонші нюанси індивідуальних потреб. Все це обумовлює міждисциплінарний підхід до вивчення культурно-дозвіллєвої діяльності загалом.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10715 Організація діяльності органів студентського самоврядування в умовах сьогодення 2021-07-22T09:36:37+03:00 Н. П. Андронакі t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Важливість розробки проблеми студентського самоврядування визначається також підвищенням значущості виховної роботи зі студентами у вищих навчальних закладах, результативність якої є одним із провідних показників ефективності роботи ЗВО.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10716 Системний підхід до підвищення конкурентоспроможності закладів вищої освіти 2021-07-22T09:39:35+03:00 Л. А. Безносюк t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У процесі еволюції суспільства можна спостерігати активне зростання конкуренції майже у всіх ланках соціально-економічної системи. Не винятком є і сфера освіти. Для забезпечення та збереження конкурентних позицій на ринку освітніх послуг заклади освіти змушені вдаватися до новіших підходів та маркетингових рішень.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10717 Характеристика видів дистанційних занять і основних платформ для їх здійснення 2021-07-22T09:42:40+03:00 А.-Є. Т. Бондар t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Нові реалії зумовлюють необхідність реформувати освіту, робити її водночас безпечною та ефективною. Дистанційна освіта набирає поширення у світі, і в нашій країні також. Варто зауважити, що прогрес не стоїть на місці. Суспільство активно рухається в бік технологізації і глобалізації. Основними ідеями сучасної педагогіки є створення єдиного всесвітнього освітнього простору і відкриття доступу до отримання знань усім людям, незалежно від місця проживання та фізичних особливостей.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10719 Щодо особливостей управлінської діяльності та спілкування керівників структурних підрозділів закладів вищої освіти з членами науково-педагогічного персоналу 2021-07-22T10:05:19+03:00 Л. М. Голубенко t.omelchuk@donnu.edu.ua Н. Ю. Колесниченко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Різноманітність професійно-педагогічних відносин та міжособистісних контактів, їх змістовна насиченість вимагають від керівників структурних підрозділів сучасних закладів вищої освіти високого рівня управлінської діяльності та спілкування, що суттєво впливають на ефективність діяльності науковопедагогічних співробітників та якість надання ними освітніх послуг.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10720 Інструментарій запобігання освітнім ризикам 2021-07-22T17:23:14+03:00 З. С. Гречанюк t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Одним із шляхів запобігання і подолання ризиків є фандрайзинг, який практикується у закладах освіти, здебільшого у некомерційних організаціях, які зацікавлені у донорах, спонсорах та благодійниках. Така фінансова організація є широко поширеною під час вирішення проблем у соціальній сфері, науці, культурі та освіті.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10721 Теоретичні основи управлінської діяльності освітнього менеджера 2021-07-22T17:26:30+03:00 М. О. Килівник t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Останнім часом у життя навчально-виховних закладів національної системи освіти увійшло багато нових термінів і понять. Серед них дуже часто вживаними стають поняття «менеджер» і «менеджмент», притаманні насамперед тезаурусу економічної науки.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10722 Готовність менеджера до прийняття управлінських рішень у сфері вищої освіти 2021-07-22T17:29:41+03:00 Х. Є. Повстюк t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Національна система вищої освіти об’єктивно потребує здійснення нових підходів до управління, що передбачають посилення його конкретних функцій, вироблення оптимальних структурних управлінських моделей. Одним із основних елементів готовності менеджера до управлінської діяльності є підготовка, вироблення й реалізація прийнятих рішень. Робота із прийняття управлінських рішень вимагає від менеджерів високого рівня компетентності, значних затрат часу, енергії, досвіду. Сучасні дослідники підкреслюють, що саме від того, наскільки раціонально організований процес прийняття і реалізації управлінських рішень, значною мірою залежить ефективність державного управління у сфері вищої освіти.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10723 Концептуальні основи артменеджменту як виду управлінської діяльності 2021-07-22T17:32:21+03:00 О. О. Пономаренко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Артменеджмент має свої особливості і відмінність від менеджменту будь якої іншої сфери. Специфіка полягає в тому, що продукт цієї сфери є результатом творчого виробництва, уяви та креативного підходу до проблеми. Артменеджмент зазвичай визначають як новий простір для поширення теорії менеджменту в контексті управління організаціями сфери культури і мистецтв. Саме це відрізняє артменеджмент від менеджменту культури, поняття, що характеризує діяльність з управління процесами у сфері культури, які впливають на інституційне середовище, а також духовне, політичне і соціальне життя суспільства.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10724 Формування управлінської культури студентів магістратури 2021-07-22T17:35:22+03:00 Л. Б. Прокоф’єва t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Глобальні зміни у системі загальної середньої освіти України на сучасному етапі вимагають нових підходів до управління закладами освіти. Зокрема, сучасні вимоги до школи потребують високої професійної компетентності всіх учасників навчально-виховного процесу, а особливо – керівників загальноосвітніх навчальних закладів. Формування управлінської культури студентів магістратури в освітньому процесі ЗВО – найважливіше завдання, від вирішення якого залежить не тільки якість професійної діяльності, а й реалізація стратегії освітнього розвитку суспільства. Інтенсифікація змін вимагає доповнення традиційних професійних якостей майбутнього освітнього менеджера здатністю критично мислити, адаптуватися до нестабільних умов навчально-виховного процесу.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10725 Системний підхід до аналізу організаційної структури факультету ЗВО 2021-07-22T17:39:16+03:00 І. І. Рибак t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Однією з основних умов успішного функціонування будь-якої організації є відповідність її організаційної структури управління цілям і задачам, які поставлені перед нею. Структура є своєрідним каркасом, навколо якого будуються всі складові підприємства. Сучасні теоретики менеджменту високо оцінюють значимість організаційних структур і їхній вплив на ефективність діяльності організації, оскільки устрій завжди був одним із головних пріоритетів управління.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10726 Онлайн-школа як інноваційна модель середньої освіти в умовах дистанційного навчання 2021-07-22T17:42:08+03:00 Н. В. Скибенюк t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Дистанційне навчання є доволі новим типом навчання, який з’явився на вимогу сучасності та завдяки розвитку нових комп’ютерних технологій. Забезпечення високого рівня якості освіти – головне завдання реформування вітчизняної системи закладів середньої освіти.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10727 Організаційно-педагогічні умови управління професійним розвитком учителів в умовах авторської школи 2021-07-22T17:44:51+03:00 І. М. Сороколіта t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У Концепції педагогічної освіти визначено, що успішна професійна діяльність педагогічного працівника вимагає безперервного навчання в умовах динамічних змін та здатності адаптуватися до них. Професійний розвиток спрямований на реалізацію педагогічним працівником себе як особистості. Прагнення до самовдосконалення і самоосвіта є важливими чинниками професійного зростання педагога, що забезпечують розширення його фахових можливостей, пізнавальних інтересів та формування творчої індивідуальності. Ця діяльність, яка має бути постійною та систематичною, нерозривно пов’язана з професійним зростанням і підвищенням рівня педагогічної майстерності.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10729 The school as a learning organization towards the challenges of teaching culturally different children szkoła jako organizacja ucząca się wobec wyzwań kształcenia dzieci odmiennych kulturowo 2021-07-22T17:50:00+03:00 Joanna Stepaniuk t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Modyfikowanie i doskonalenie polskiego systemu edukacji w kontekście społeczeństwa opartego na wiedzy powinno się odbywać z wykorzystaniem nowoczesnych koncepcji zarządzania, ukierunkowanych na przygotowywanie, przesyłanie i wykorzystanie zasobów wiedzy. Jedną z zasadniczych koncepcji, którą można wdrożyć w placówce oświatowej kształcącej dzieci odmienne kulturowo, jest koncepcja uczenia organizacyjnego i organizacji uczącej, która powstała w latach osiemdziesiątych XX wieku.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10730 Фактори впливу на управління і впровадження інноваційних технологій у навчальному середовищі 2021-07-22T17:53:47+03:00 Л. О. Тихоход t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Якість освіти завжди є пріоритетною на для будь-якої держави. Сучасне суспільство, яке набуло інформаційного-цифрового характеру, потребує компетентних фахівців, які легко володіють інформаційно-комунікаційними технологіями, застосовуючи їх у своєї практичній діяльності, гнучких до змін та впровадження інновацій, здатних до пошуку та створення шляхів розвитку своєї особистості та середовища існування, яке наповнене інформацією, що постійно збільшується в обсязі та оновлюється.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10731 Система в управлінні процесом виховання у загальноосвітньому закладі 2021-07-22T17:55:35+03:00 Т. О. Фіяло t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>На сьогодні система управління навчально-виховним процесом, зокрема і управління виховною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах, є невідкладним завданням у прогнозуванні сформованості гармонійно розвиненої особистості. Демократично-гуманістичний напрям системи виховання, який обраний Міністерством освіти і науки України як пріоритетний на сучасному етапі розвитку держави, орієнтується на формування життєтворчої конкурентоспроможної особистості випускника загальноосвітнього навчального закладу. Водночас виховання не обмежується пасивною роллю учня. Учень у цій системі постає багатим джерелом для педагогічного пошуку і творчості вчителя, який переорієнтовує вихованця на самовиховання, самовдосконалення найкращих особистісних якостей.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10718 Титул і зміст збірника. 2021-07-22T09:54:07+03:00 © Донецький національний університет імені Василя Стуса, 2021 t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Збірник містить тези доповідей учасників ІІ заочної Всеукраїнської науковопрактичної конференції «Розвиток освіти і науки: проблеми, теорія, досвід і перспективи», яка проводиться у Донецькому національному університеті імені Василя Стуса до Дня науки. У поданих матеріалах висвітлено широке коло актуальних проблем, зокрема: теоретичні та практичні аспекти педагогічного менеджменту, теорія, досвід, проблеми і перспективи сучасної педагогічної науки і педагогіки вищої освіти в сучасних трансформаційних умовах, сучасні технології в освіті дорослих і професійній підготовці здобувачів вищої освіти та психологічні аспекти сучасної освіти. Збірник адресовано науковцям, викладачам вищої школи, здобувачам вищої освіти, усім, хто цікавиться розвитком педагогічної науки.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10778 Особливості педагогічних конфліктів у системі «здобувач вищої освіти – науково-педагогічний працівник» 2021-07-26T08:49:49+03:00 М. В. Андрющенко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Конфлікти – це невід’ємна частина сучасного життя. Існує безліч причин, як суб’єктивних, так і об’єктивних, які провокують конфлікти, які часто неминучі. Але у випадку педагогічного конфлікту дуже важливо застосувати правильну поведінку. У педагогіці основними видами міжособистісних конфліктів є конфлікти: студент–студент; студент–викладач; викладач–викладач; викладач–адміністрація; викладачі–батьки ; адміністрація–батьки. <br>Мета – вивчити основні причини педагогічного конфлікту «викладач– студент».</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10779 Щодо проблеми трансформації освіти в сучасному інформаційному суспільстві 2021-07-26T08:57:18+03:00 Н. В. Ашихміна t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Однією з провідних тенденцій соціального розвитку є утвердження глобального інформаційно-організованого суспільства, яке називають інформаційним або суспільством знань.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10780 Типологія травматичних переживань та внутрішніх конфліктів дівчат студентського віку в контексті психосоматики 2021-07-26T08:59:42+03:00 Ю. В. Вартова t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Відомо, що зараз багато захворювань сильно молодіють. Якщо раніше інфаркт траплявся у літніх людей, то зараз він може бути і в 30 років, адже рівень стресу сучасної людини значно вищий, ніж раніше. Окрім цього, екологічні проблеми – це теж стресове навантаження на фізичне тіло.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10781 Здатність до професійно-особистійсної рефлексії як фактор успішного становлення майбутнього педагога 2021-07-26T09:10:32+03:00 О. В. Волошина t.omelchuk@donnu.edu.ua О. О. Вдовиця t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У сучасному суспільстві значно зросли вимоги до педагога, до його професійних умінь і особистісних якостей. Сучасний учитель повинен володіти, крім спеціальних знань, знаннями з психології і педагогіки, з основ управління, вміти організовувати і проводити наукові дослідження, застосовувати інноваційні педагогічні технології, володіти спеціальною термінологією, бути професійно успішним.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10782 Констроювання дискурсу алармізму в медіапросторі в умовах глобалізації 2021-07-26T09:13:44+03:00 О. Книш t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Алармізм, тобто стан підвищеної тривожності або часто паніки, є природною реакцією людей на ту чи іншу негативну ситуацію. Природа ж нового вірусу, що вразив людство і захопив глобальний медіапростір, неправдиві новини чи просте перебільшення в чомусь підсилює стан тривожності та панічні настрої у суспільстві.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10783 Шляхи формування комунікативної компетентності викладача 2021-07-26T09:18:08+03:00 А. В. Маркушевська t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Реалії сучасної української освіти, орієнтації на входження до Європейського освітнього простору висувають нові вимоги до викладача, його професіоналізму як інтегративного параметра особистісно діяльнісної сутності, що забезпечує найвищий рівень продуктивності педагогічної праці, здатність ефективно і творчо розв’язувати питання, пов’язані з навчанням і вихованням молодого покоління. У цьому контексті актуалізується проблема формування ключових компетентностей майбутнього викладача, серед яких важливе місце належить комунікативній компетентності.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10784 Щодо чинників демотивації та мотивації студентів до навчання 2021-07-26T09:23:07+03:00 Є. Ю. Огороднік t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>На сьогодні існує низка причин, які стали чинниками демотивації студентів. На нашу думку, вони обумовлені як об’єктивними, так і суб’єктивними факторами/</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10785 Шляхи удосконалення професійно значущих якостей педагога 2021-07-26T09:25:14+03:00 А. О. Пацята t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У підручнику І. А. Зязюна, Л. В. Карамушки «Педагогічна майстерність» (1997) зазначається, що для педагога професійну значимість мають такі особистісні якості: розвиток емпатії, тобто здатності розуміти внутрішній світ іншої людини і проникати в її почуття, співпереживати їй; здатність до активного впливу на учня – динамізм особистості, який проявляється в ініціативі, гнучкості, різноманітті впливів і в можливості педагога ловити зміни ситуації і продумувати необхідну стратегію педагогічних впливів; окрім того, на противагу динамізму і вмінню «володіти іншими», педагог повинен володіти високорозвиненою здатністю «володіти собою».</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10786 Професійне вигорання як психолого-педагогічна проблема 2021-07-26T09:32:26+03:00 Ю. В. Писаренко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Професійна педагогічна діяльність має низку специфічних особливостей і ускладнена безліччю негативних факторів, одним із яких є феномен «професійного вигорання». У науковій літературі вживається кілька понять, які позначають явище вигорання: емоційне вигорання, емоційне виснаження, професійне вигорання, професійне виснаження.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10787 Теоретико-методологічні основи формування мотивації студентів до вивчення навчальних дисциплін 2021-07-26T09:35:32+03:00 І. М. Зарішняк t.omelchuk@donnu.edu.ua В. В. Рибак t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Мотивація як соціальне явище має велике значення у проведенні та визначенні ефективності будь-якого явища. Процес діяльності особистості визначається низкою чинників, що здійснюють планомірний вплив на мотивацію як викладачів, так і студентської спільноти. Останнім часом особливо гостро постає проблема пошуку шляхів активізації студентської діяльності, відтворення зацікавленості молоді у навчанні та у кінцевих результатах навчального процесу, адже рівень освіти за останнє десятиріччя значно знизився, що вказує на необхідність трансформації наявної системи мотивації до навчання.</p> <p>&nbsp;</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10788 Репрезентативно-комунікативна функція мовної гри 2021-07-26T09:39:14+03:00 Т. С. Сидорук t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Неоднозначність явища мовної гри залишає багато простору для її дослідження. Зазвичай мовну гру розглядають як навмисну аномалію, відступ від норми. Під загальним терміном «мовна гра» об’єднуються всі «явища, коли мовець „граєˮ з формою мови, коли вільне ставлення до форми мови отримує естетичне завдання». Мета її використання – «розважити себе і співрозмовника, а для того виразитися незвично».</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10789 Шляхи саморозвитку критичного мислення особистості 2021-07-26T09:42:05+03:00 Д. А. Хитрук t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Кожна людина сучасності для якісного функціонування в суспільстві повинна мати безліч якостей характеру, ґрунтовні принципи та вміти охарактеризувати набір цінностей, які будуть визначати вектор її життя, але для того, щоб не помилитися, необхідно вміти критично мислити.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10790 Вплив стресу на результат успішності здобувачів вищої освіти 2021-07-26T09:44:07+03:00 В. Ю. Штембуляк t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>При вступі до закладу вищої освіти, на наш погляд, здобувачі в процесі адаптації до нового соціального та академічного середовища, зокрема зміною ритму життя, звичок харчування, збільшенням навантаження, появою нових обов’язків, мовленнєвих труднощів, здачею іспитів, через різні види непорозуміння, неминуче і природньо стикаються зі стресом.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10732 Мистецтво ставити запитання для різного рівня навчальних результатів учнів 2021-07-22T17:59:57+03:00 А. Р. Богачук t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Навчання учнів навичок критичного мислення не вимагає від вчителя надмірних зусиль для планування уроків або спеціального обладнання чи запрошених фахівців. Насправді все, що потрібно, – це зацікавлені учні і застосування педагогом спеціальних нескладних педагогічних впливів – методів і стратегій. Серед найбільш важливих і поширених стратегій розвитку критичного мислення учнів головне місце належить запитуванню. Технологія розвитку критичного мислення орієнтована на запитання як основну рушійну силу мислення, що навертає учнів до їхньої власної інтелектуальної енергії.</p> 2021-07-22T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10733 Методи формування критичного мислення здобувачів 2021-07-23T08:04:11+03:00 В. В. Борищук t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Сучасний світ потерпає від різноманітних маніпуляцій, яким складно протистояти. Маніпуляція – це поведінка або висловлення, адресоване вам, мета якого від вас прихована. Тобто це певна дія, якою намагаються переконати в чомусь співрозмовника, викликати в нього якусь реакцію, але водночас обійти всі його раціональні захисти та отримати вигоду.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10734 Організація та проблематика змішаного навчання у закладах середньої та вищої освіти України 2021-07-23T08:10:51+03:00 І. М. Гетманець t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>В останні два десятиліття розвиток нових інформаційних технологій привніс серйозні зміни у функціонування усіх сфер життя нашого суспільства. Зріс ритм життя людини, значно прискорився процес його взаємодії з навколишнім світом. Однак консерватизм освітньої системи впливає на те, що згадані зміни протікають досить повільно, що призводить до десинхронізації з ритмом сучасного життя. Освітні організації, особливо державні, продовжують дотримуватися традиційної моделі, реалізуючи переважно очні форми навчання.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10735 Підготовка майбутніх вчителів початкової освіти до формування логічного мислення учнів нової української школи 2021-07-23T10:01:31+03:00 Т. В. Григорчук t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Сучасний світ характеризується динамікою трансформацій, результати яких випереджають реальність: те, що ми запланували вчора як інноваційний проєкт, нині постає таким, що потребує модернізації і вдосконалення. Трансформаційні процеси торкаються не лише сфери технологій у виробництві, а й проблеми організації діяльності мислення. Перед освітою нині і перед початковою освітою, зокрема, постало завдання виховати особистість, яка вміє мислити, легко висловлювати свої думки, лаконічно розмірковувати, швидко застосовувати знання у змінених умовах, а тому постає проблема пошуку ефективних шляхів розвитку логічного мислення особистості.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10736 Використання відеопрезентацій у підготовці майбутніх фахівців із фізичної культури і спорту 2021-07-23T10:04:50+03:00 О. Л. Дишко t.omelchuk@donnu.edu.ua Н. В. Табак t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Розвиток сучасного інформаційного суспільства нерозривно пов’язаний з інтенсивним оновленням та реформуванням системи вищої освіти, ефективність якої значною мірою визначається сьогодні якістю взаємодії студентів і викладачів з цифровим інформаційним простором. Через те, що глобальні інформаційно-комунікаційні мережі міцно увійшли в наше життя і молодь виявляє до них чималий інтерес, одне із завдань викладача полягає в тому, щоб максимально ефективно використовувати ці фактори у своїй освітній і науковій діяльності. За таких обставин успішна організація навчального процесу вимагає від науково-педагогічного персоналу пошуку і реалізації нових форм, методів і засобів викладання, що зумовлює певні зміни у підготовці майбутніх фахівців із фізичної культури і спорту.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10737 Міжнародне законодавство та сфера державної відповідальності забезпечення інклюзивної освіти 2021-07-23T10:08:26+03:00 Д. В. Довгопола t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Налагодження конструктивних шкільних зв’язків є необхідною умовою гармонійного функціонування освітнього товариства в межах навчального закладу та поза ним. Інтеграція у європейський простір змінює освітню політику вітчизняного принципу виховання. Виховання – це цілеспрямований і систематичний процес впливу вихователя на вихованців з метою прищепити їм риси, які цінуються людьми і суспільством; сукупність усіх впливів, направлених як на дитину, так і на дорослого. У систему завдань виховання входять: формування понять моралі та моральності, позиції свідомості, патріотизму й національної ідентифікації, духовної обізнаності, гендерної антистереотипізації, фізичного розвитку тощо.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10738 Роль критичного мислення у розвитку особистості майбутнього фахівця 2021-07-23T10:10:56+03:00 Л. П. Доценко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>ХХІ століття асоціюється зі стрімким розвитком усіх галузей та наук. Особливу роль відіграють ІТ-технології, зокрема поширення інформації, збільшення складних питань, що зумовлено війною, кризами, пандеміями, політичною нестабільністю. На жаль, багато людей морально не готові, часто їм важко протистояти проблемам та знаходити себе: як фахівця, майстра, особистість. Постає питання: «Як вистояти та як діяти в тій чи іншій ситуації?». Багато хто порадить відвідати психолога, поспілкуватися з друзями, підвищити кваліфікацію у певній сфері, здобути певні навички за допомогою курсу, вебінару, але найдоцільніша та початкова думка, аби оминути та правильно діяти у важкий час, а у разі невдачі перебороти поразку, потрібно розвивати критичне мислення.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10739 Проблеми та суперечності у впровадженні дистанційного навчання в освітній процес закладів загальної середньої освіти 2021-07-23T10:13:11+03:00 О. Д. Дубчак t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Сучасному суспільству потрібна масова якісна освіта, яка зможе забезпечити вимоги до споживача та виробника матеріальних і духовних благ. Виконати соціальне замовлення суспільства через збільшення асигнувань на освіту, збільшення кількості навчальних закладів та іншими традиційними способами не можуть навіть заможні і розвинені країни. Тому поява дистанційної освіти не випадкова, це закономірний етап розвитку та адаптації освіти до сучасних умов.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10740 Педагогічні умови формування критичного мислення під час вивчення історії 2021-07-23T10:15:39+03:00 Є. Р. Заболотний t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Критичне мислення допомагає відрізняти правдиву інформацію від фейків, яких часом більше ніж адекватного контенту, який створений з метою маніпуляції свідомістю суспільства, і, на жаль, є досить ефективним інструментом впливу на людей, неспроможних критично мислити.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10741 Дидактичні ігри як фактор стимулювання пізнавальної активності учнів на уроках біології 2021-07-23T10:17:47+03:00 Л. Г. Ілларіонова t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Мета дослідження – теоретично обґрунтувати проблему використання дидактичних ігор на уроках біології та визначити ефективні методики щодо стимулювання пізнавальної активності учнів на уроках біології.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10742 К вопросу об альтернативных методах работы в детском саду с детьми, испытывающими математические трудности 2021-07-23T10:20:42+03:00 Анна Клим-Климашевска t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Главная цель изучения математики – не только передача определенных знаний в программе обучения, но также и формулирование желаемой интеллектуальной позиции ребенка, в особенности возбуждение интеллектуальной активности, желания самостоятельного преодоления трудностей, формирование навыков логического и критического мышления, абстрагирования и математического анализа явлений. Но математика – нелегкий предмет, и для многих детей она приносит значительные трудности. Математические занятия могут и должны быть источником удовольствия, изумления, восхищения. Удовольствия, которое награждает каждое творческое свершение. Изумления, так как ребенок совершил открытие. Восхищения, ибо в результатах он открывает красоту. Реализации так понятого дошкольного математического образования служат альтернативные методы.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10743 Шляхи розвитку критичного мислення особистості 2021-07-23T10:23:12+03:00 В. Р. Кудлай t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Кілька століть тому люди легко могли повірити в існування відьом, уявляли Землю пласкою, вірили в алхімію. Переважно віра в такі речі підкріплювалася неосвіченістю та відсутністю розуміння базових алгоритмів критичного мислення. У наш час є всі можливості для ознайомлення з інформацією, яка пройшла перевірку часом та дослідженнями. Доступна освіта, наукова та нон-фікшн література, телебачення, Інтернет – усе це дає нам знання в різних сферах та формує навички для порівняння різних джерел інформації. Проте, незважаючи на всі можливості, багато людей досі не знайомі з критичним мисленням або не розвивають його, що повертає народ до витоків, коли він не вмів фільтрувати почуте та прочитане зі ЗМІ. Для того, аби зберегти критичне мислення, потрібно ретельно аналізувати та фільтрувати отриману інформацію на основі аналізу і самих джерел, і способу її подачі. Зазвичай основними джерелами є новинні сайти в Інтернеті.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10744 Особливості організації позакласної виховної роботи з учнями молодшого шкільного віку 2021-07-23T11:29:07+03:00 Т. М. Кучинська t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Позакласна робота є зв’язуючою ланкою між школою і життям. Добровільний характер позакласної роботи сприяє вибірковій участі в ній школярів, прагненню їх до задоволення своїх інтересів. Позакласна виховна робота в школі організовується і проводиться в позаурочний час органами дитячого самоврядування за активною допомогою і при тактовному керівництві з боку педагогічного колективу, особливо класних керівників, вихователів, організаторів позакласної роботи. Організація виховної роботи в загальноосвітній школі здійснюється в індивідуальній, груповій і масовій формах.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10745 Особливості естетичного виховання дітей у процесі ознайомлення з народною творчістю 2021-07-23T11:32:27+03:00 К. В. Мнишенко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Естетичне виховання дитини – процес, який формується під впливом різних життєвих обставин і дій, наділених естетичними засобами. Висловлюючи свої естетичні судження про речі і явища, діти дошкільного віку переживають певні естетичні почуття.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10746 Шляхи вдосконалення сучасного уроку іноземної мови у початковій школі 2021-07-23T11:35:05+03:00 Т. А. Мокра t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Відповідно до сучасної освітньої реформи знання іноземної мови вважаються однією з ключових компетентностей. Все, з чим стикаються сучасні діти, певною мірою пов’язане з іноземною мовою.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10747 Педагогічний професіоналізм у сфері міжкультурної освіти як критерій зрілості особистості європейського вчителя іноземної мови 2021-07-23T11:37:29+03:00 Нанушка Подковирофф t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Феномен «міжкультурна освіта» у науково-педагогічному дискурсі тлумачиться по-різному, висвітлюючи його специфічні особливості, зафіксовані упродовж практичної реалізації певних педагогічних технологій. Пояснюється це тим, що в педагогічній літературі терміни «багатокультурний», «мультикультурний», «полікультурний», «кроскультурний», «інтеркультурний, «міжкультурний» дотепер не мають усталених визначень і здебільшого використовуються як синоніми, оскільки перша частка цих слів, будучи запозиченою з різних мов, означає одне і те саме. Натомість зарубіжні педагоги використовують термін «інтеркультурний» (interkulturell), щоб підкреслити взаємодію та взаємопроникнення між представниками національної більшості та етнічних меншин, біженців, мігрантів, тимчасом як терміни «мультикультурний» або «полікультурний» (дискурс, простір, освіта) лише констатують наявність культурного різноманіття.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10748 До питання виховання особистості, що мислить критично 2021-07-23T12:00:52+03:00 П. О. Приймак t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Варто розуміти те, що кожен може зробити для себе визначення «критичне мислення». Але визначення – це зовсім просто. Адже будь-яке поняття чи загалом окрема сфера не обмежується лише визначенням. Для того, щоб дізнатися, що означає «мислити критично», потрібно розібратися з відмінностями у понятті просто «мислити». Як усім нам відомо, мислення – це здатність аналізувати досвід, формувати якісь ідеї, робити передбачення, будувати плани на майбутнє тощо.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10749 Проблемне навчання як засіб активізації навчального процесу 2021-07-23T12:03:39+03:00 В. Ф. Русаков t.omelchuk@donnu.edu.ua Н. М. Русакова t.omelchuk@donnu.edu.ua В. В. Чабаненко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У сучасному світі виникла ситуація, коли попит на технічні професії, особливо пов’язані з точними і природничими науками, суттєво знизився порівняно, наприклад, із 50–70-ми роками минулого століття, коли відбувалася гонка озброєнь і освоєння космосу. Професія інженера-фізика була достатньо престижною. Про них писали книжки (Д. Гранін «Иду на грозу»), знімали фільми (М. Ромм «Девять дней одного года», Г. Натансон «Еще раз про любовь»), але поступово інтерес втрачався. Причин можна назвати кілька, але не останню роль зіграла складність самої науки і недостатнє її фінансування у пізньому СРСР, а потім і у незалежній Україні. До цього додався і низький рівень викладання природничих дисциплін і математики у середній школі. Тому виникла нагальна потреба у застосуванні методів підвищення мотивації та активізації пізнавальної діяльності.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10750 Шляхи впровадження технології розвитку критичного мислення для учнів профільних класів 2021-07-23T12:08:29+03:00 І. А. Сташко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Розвиток критичного мислення – це цілісна система, що формує навички роботи з інформацією у процесі читання й письма і спрямована на засвоєння базових навичок відкритого інформаційного простору, розвиток якостей громадянина відкритого суспільства, включеного в міжкультурну взаємодію. <br>Освітня технологія формування критичного мислення у процесі навчання – це сукупність різноманітних методів і педагогічних прийомів, які спонукають учасників освітнього процесу до дослідної творчої активності, створюють умови для усвідомлення ними матеріалу, узагальнення отриманих знань.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10751 Удосконалення навичок критичного мислення 2021-07-23T12:11:18+03:00 В. Ю. Талаш t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Критично мислити – це дуже важлива навичка для нас. Адже навички критичного мислення дають змогу не потонути в інформаційній лавині, не піддатися маніпуляціям, допомагають приймати зважені рішення та відстоювати їх. Критичне мислення допомагає в пошуку нових шляхів вирішення проблем.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10752 Роль критичного мислення у навчанні 2021-07-23T12:13:47+03:00 І. А. Чуприна t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У сучасному світі людина бомбардується тера- та петабайтами інформації, серед якої існує велика кількість хибних, непрактичних та некорисних даних, тому вміння критично мислити надзвичайно необхідне для сортування, відсіювання та утворення правильних суджень. Така навичка допоможе якісніше аналізувати події, що оточують людину, та робити висновки. Давайте розберемося більш детально, що означає мислити критично.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10753 Історія розвитку університетів «третього віку» в Україні 2021-07-23T12:17:06+03:00 Т. Л. Шаповал t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Значне зростання науково-технічного прогресу вплинуло на збільшення тривалості життя людей. Це, в свою чергу, позначило проблеми в адаптації літніх людей до стрімко мінливих процесів, а також питання збереження активного способу життя. Одним з ефективних способів вирішення цієї проблеми є створення університетів третього віку.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10754 Моральне виховання молодших школярів як педагогічна проблема 2021-07-23T12:19:52+03:00 Р. М. Шумик t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Моральне виховання – цілеспрямований процес оволодіння дітьми моральними категоріями, цінностями, принципами, ідеалами, виробленими людством і прийнятими суспільством, на рівні власних переконань, дотримання їх як звичних форм особистої поведінки. Сучасне моральне виховання має відігравати випереджальну роль у розбудові демократичного процесу, сприяти припиненню соціальної деградації, стимулювати самоорганізацію та особисту відповідальність людей, бути гарантом громадянського миру і злагоди в суспільстві, вчити підростаюче покоління розбудовувати демократичну державу.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10755 Мистецтво ставити запитання як компетенція вчителя 2021-07-23T12:22:16+03:00 П. Д. Шутова t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Навчання учнів навичкам критичного мислення не вимагає від вчителя надмірних зусиль для планування уроків, а серед найбільш важливих і поширених стратегій розвитку критичного мислення учнів головне місце належить запитуванню. Розвиток критичного мислення – це насамперед формування у людини вміння усвідомлювати зовнішні та внутрішні впливи на наше мислення, долати або враховувати власні обмеження.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10756 Правове забезпечення учасників освітнього процесу ЗВО України та закордоння 2021-07-23T12:26:00+03:00 А. О. Яворська t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Відповідно до закону України «Про освіту» освіта є основою інтелектуального, культурного, духовного розвитку особистості, її успішної соціалізації, економічного добробуту, запорукою розвитку суспільства, об’єднаного спільними цінностями і культурою, та держави [3]. Вища освіта є складовою системи освіти України, яка забезпечує фундаментальну наукову, професійну та практичну підготовку майбутніх фахівців. При вступі до Болонського процесу у 2005 році наша країна взяла на себе зобов’язання відповідати європейським стандартам та створити умови для забезпечення своїм громадянам права на вищу освіту. Тому аналіз правового забезпечення діяльності ЗВО взагалі та учасників освітнього процесу ЗВО зокрема є вкрай необхідним та потребує всебічного аналізу.</p> 2021-07-23T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10791 Моніторинг якості лінгводидактичної діяльності викладачів іноземної мови як чинник підвищення їхньої професійної активності 2021-07-26T10:31:43+03:00 І. Б. Андрейкова t.omelchuk@donnu.edu.ua Т. М. Картель t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У контексті настанов сучасної андрагогіки, яка опікує процеси організації стажування і підвищення кваліфікації науково-педагогічних кадрів, провідним програмним результатом має стати вдосконалення якості їхньої фахової діяльності з надання освітніх послуг у закладах вищої освіти. З огляду на це, важливим структурним компонентом процесу підвищення кваліфікації науковопедагогічних кадрів як викладачів кафедр іноземних мов є моніторинг якості їхньої фахової – лінгводидактичної діяльності.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10792 Застосування форсайт-методу в освітньому процесі закладу вищої освіти 2021-07-26T10:35:07+03:00 Л. Ю. Береженна t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>В основу ідеології форсайт-методу покладені сучасні розробки в галузі футурології, прогнозування, стратегічного планування [1]. Його мета – створення бажаного образу майбутнього з написанням звіту про його досягнення. Форсайт можна використовувати для побудови особистої кар’єри, для переорієнтації соціального проєкту з процесу на результат, для створення прогнозних сценаріїв розвитку суспільства або його окремо взятої проблеми.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10793 Особливості інтерактивної технології навчання здобувачів вищої освіти 2021-07-26T10:38:47+03:00 Л. Г. Бригадир t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Мета публікації – охарактеризувати форми і методи інтерактивної технології навчання здобувачів вищої освіти.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10794 Таксономія Блума в контексті вивчення іноземних мов у закладах вищої освіти 2021-07-26T10:41:17+03:00 І. А. Буравська t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Основною метою вивчення іноземної мови є формування та розвиток комунікативних компетенцій у студентів, що має під собою на увазі навчання різним видам мовної діяльності. Предметом будь-якої мовної діяльності є думка. Будь-яка мовна задача є завданням, що пов’язує думки та мовлення. Мова, у свою чергу, є засобом формування думки.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10795 Міжособистісний конфлікт викладач–студент як об’єкт наукового дослідження 2021-07-26T10:43:55+03:00 В. О. Бущик t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Становлення України як інформаційного суспільства супроводжується змінами в соціальних відносинах. Система вищої освіти, порівняно з іншими соціальними інститутами, відрізняється розмаїттям функціональних, рольових, міжособистісних, міжгрупових взаємозв’язків. У такому сплетінні стосунків стає неминучим зіткнення інтересів, думок, позицій, потреб людей. У зв’язку з постійною зміною характеру взаємодії між педагогом і студентом, між студентами та працівниками освітніх організацій сучасний педагогічний процес має низку проблем із вирішенням міжособистісних конфліктів, тому пошук нових і ефективних шляхів вирішення конфліктів на різних рівнях освітньої діяльності набуває особливого значення, включно з вищою освітою.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10796 Проблеми дистанційного навчання у період пандемії COVID-19 очима студентів та викладачів (на матеріалі анкетування) 2021-07-26T10:47:12+03:00 Л. В.-В. Вєйландє t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Початок пандемії COVID-19 у 2019 році та подальші 2020–2021 роки значно змінили усі сфери суспільного життя. Галузь освіти, яка побудована на міжособистісній взаємодії суб’єктів освітнього процесу, однією з перших відчула необхідність швидкого пристосування до вимог карантинних обмежень, перебудови основних елементів організації освітнього процесу, потребу у розробці нових технологій організації навчання з дотриманням вимог на обмеження соціальних контактів.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10797 Особливості професійної підготовки майбутніх учителів географії у класичному університеті 2021-07-26T10:49:55+03:00 М. Ю. Волошина t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Сьогодні процеси глобалізації з всесвітнім розмахом охоплюють тенденції економічного і політичного розвитку людського суспільства. Це диктує свої вимоги до професійних і особистих якостей випускників ВНЗ. Освітня система повинна чітко реагувати і визначати, якою їй бути у XXI столітті.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10798 Теоретичні основи використання сучасних технологій навчання у підготовці майбутніх учителів географії 2021-07-26T10:52:38+03:00 К. Р. Гернажа t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>В Україні на початку ХХІ століття освітній процес зазнав великих змін. Навчальні заклади XXI століття обумовлюють необхідність докорінного переосмислення освітніх завдань, актуалізації змісту навчання, створення проєктножиттєвого простору, технологій становлення індивідуальності особистості, спрямованих на розвиток конкурентоспроможного, компетентного фахівця, що творчо підходить до вирішення професійних проблем.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10799 Автономна навчальна діяльність студента з оволодіння іноземною мовою 2021-07-26T10:55:08+03:00 Н. Є. Дмітренко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У процесі організації автономного навчання змінюється позиція студента й викладача в освітньому процесі у бік переходу до суб’єкт-суб’єктних відносин, а педагогічна взаємодія розглядається як необхідна умова реалізації автономного навчання поряд із педагогічним супроводом і самоосвітою</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10800 Впровадження кейс-методики в навчальний процес для здобувачів вищої освіти медичного та фармацевтичного факультетів 2021-07-26T10:58:49+03:00 А. О. Жамба t.omelchuk@donnu.edu.ua Т. К. Вітрук t.omelchuk@donnu.edu.ua О. В. Стопінчук t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>З метою удосконалення методів інтерактивних технологій викладання предмета «Клінічна фармакологія» для здобувачів вищої освіти медичного та фармацевтичного факультетів пропонується впровадження методу кейсів. Цей метод використовує опис клінічних випадків для підготовки здобувачів вищої освіти в умовах офлайн і онлайн навчання. Учасники навчального процесу повинні дослідити ситуацію, розібратися в суті проблеми, запропонувати можливі рішення і вибрати кращі з них. Кейси засновані на фактичному матеріалі або наближені до реальної ситуації. Ефективність методу в тому, що він досить легко поєднується з іншими методами навчання і може бути основою, яка формує весь навчальний процес, дозволяючи сформувати не тільки окремі заняття, але і навчальні блоки.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10801 Підготовка майбутніх викладачів іноземних мов до науково-дослідної діяльності 2021-07-26T11:25:16+03:00 К. С. Заярська t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Мета нашого дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні педагогічних умов формування у майбутніх вчителів іноземних мов готовності до науково-дослідної роботи.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10802 Використання інформаційно-комунікативних технологій як засіб розвитку індивідуальних здібностей учнів 2021-07-26T11:28:17+03:00 А. М. Король t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Розвиток суспільства насамперед залежить від становлення нової системи освіти, що пов’язано із корегуванням змісту технологій навчання, які повинні відповідати сучасним технічним можливостям і сприяти гармонічному входженню учня в інформаційне середовище. Тому в умовах глобалізаційної модернізації змісту освіти, гуманізація її цілей та принципів, переорієнтації на розвиток особистості, виникає необхідність застосування комп’ютерної техніки як засобів повноцінного освітнього процесу.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10803 Інноваційна складова підготовки майбутніх логопедів: досвід та перспективи 2021-07-26T11:31:31+03:00 І. В. Кучерак t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Зважаючи на основні тенденції розвитку системи вищої освіти, зростає потреба в орієнтованих на успішну професійну діяльність висококваліфікованих корекційних педагогах і, зокрема, логопедах, які відповідають запитам та соціальному замовленню сучасного суспільства. Вирішення таких завдань у багатьох аспектах визначено готовністю майбутніх фахівців до корекційно-розвиткової роботи з дітьми із психофізичними порушеннями, наявністю внутрішніх особистісних ресурсів для реалізації нетрадиційних рішень та впровадження інновацій у нестандартних умовах.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10804 Формування професійної ідентичності у процесі професійної підготовки у ЗВО 2021-07-26T11:34:58+03:00 К. О. Мазуренко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Мета дослідження полягає у вивченні особливостей формування професійної ідентичності у процесі професійної підготовки у ЗВО.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10805 Сучасні підходи до формування професійних якостей викладача іноземних мов у класичному університеті 2021-07-26T11:37:59+03:00 Н. Г. Мойсеєнко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>На сучасному етапі розвитку людського суспільства однією із найважливіших проблем є проблема міжкультурної комунікації. Наш час характеризується стрімким розвитком міжнародних економічних, культурних та міжособистісних контактів. Це обумовлено процесом глобалізації. Нагальною необхідністю стає проблема розвитку комунікативної компетенції особистості, яка насамперед базується на оволодінні іноземною мовою. Тому особливої актуальності набуває вивчення іноземних мов та особлива увага приділяється дидактичним принципам викладання іноземних мов.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10806 Форми і методи роботи асистента вчителя в інклюзивному класі 2021-07-26T11:40:23+03:00 Ю. А. Остапенко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Мета публікації – розглянути основні риси роботи асистента вчителя в інклюзивному класі.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10807 Особливості формування вторинної мовної особистості студента у процесі професійної підготовки викладачів та перекладачів у ВНЗ України 2021-07-26T11:43:04+03:00 М. С. Прусська t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>У сучасному суспільстві комунікативні процеси є значущими факторами соціальних змін, тому постає необхідність у певних змінах у науковій парадигмі методики навчання іноземній мові, яка передбачає оволодіння її не лише на рівні мовного коду, а й інтеграцію особистості, яка її вивчає мовну картину світу її носіїв.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10808 Форми адаптації студентів до навчання 2021-07-26T11:45:19+03:00 В. О. Рогачко t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Успішне навчання студента у закладі вищої освіти залежить від багатьох факторів, серед яких високий рівень інтелектуального розвитку, широта пізнавальних інтересів, опановування логічними операціями.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10809 Використання інтерактивних технологій під час дистанційного навчання математиці майбутніх економістів 2021-07-26T11:47:57+03:00 К. Є. Рум’янцева t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Дистанційна освіта є однією з форм системи неперервної освіти, що покликана реалізувати права людини на освіту й отримання інформації. Дистанційна освіта дасть можливість однакової доступності навчання для різних верств населення через більш активне використання наукового та освітнього потенціалу провідних університетів, інститутів та різноманітних галузевих центрів підготовки кадрів.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021 https://jron.donnu.edu.ua/article/view/10810 Особливості підготовки докторів філософії в галузі педагогічних наук в Італії 2021-07-26T11:50:29+03:00 О. С. Цокур t.omelchuk@donnu.edu.ua <p>Оскільки людські ресурси є найважливішим багатством, то в подальшому загальноєвропейська політика у сфері вищої освіти спрямована на реалізацію трьох стратегічних цілей – підвищення якості європейської освіти на рівнях: бакалавр–магістр–доктор філософії, забезпечення її більшої доступності, а також відкритості для всього світу. Саме тому пильна увага адміністративного персоналу закладів вищої освіти та науковців приділяється дослідженню питань, що стосуються перспектив розвитку, оновлення змісту і вдосконалення технологій підготовки здобувачів ступеня доктора філософії в країнах Європейського союзу. Доктор філософії (походить від латинського Philosophiae Doctor) − це найвищий кваліфікаційний рівень, який із середини ХХ ст. впроваджують заклади вищої освіти в англомовних країнах та який згодом почали використовувати всі країни-учасниці в рамках Болонського процесу.</p> 2021-07-26T00:00:00+03:00 Авторське право (c) 2021